Basisschool Vrijeschool Kleverpark is een vrijeschool in Haarlem-Noord

Basisschool Vrijeschool Kleverpark is een vrijeschool in Haarlem-Noord

Steken tellen is
ook rekenen.

Gepubliceerd op: 17-01-2025Nieuw

Nieuwsbrief januari 2024-2025

Agenda


Donderdag 23 januariOuderavond regenboogtraining klas 2, 3, 4
Inloop 18.45, start 19.00, einde ongeveer 20.30
Dinsdag 28 januari Ouderavond klas 1, inloop 19.15 uur
start 19.30 uur
Vrijdag 31 januariMaria Lichtmis
Maandag 3 februariMaria Lichtmis kleuters
Dinsdag 4 februariOuderavond wensen en verwachtingen
Inloop 19.15, start 19.30
Zaterdag 15 februari t/m
Zondag 23 februari
Voorjaarsvakantie
Vrijdag 28 februariVerkleedfeest


In deze nieuwsbrief

  • Van de directie
  • Veranderingen in ons team
  • Vacatures
  • Extra inzet in klas 2
  • Studiedagen
  • Woning Annelotte
  • Ouderavond dinsdag 4 februari
  • Een kijkje in de kleuterklas: Drie Koningen
  • Een kijkje in klas 6: vormtekenen
  • Ingekomen stukken
  • Vakanties en studiedagen
  • Snelkoppelingen


Beste ouders,


Deze week ben ik in Utrecht geweest, waar ik ben begonnen met de opleiding 'Leidinggeven op een Vrije School'. Hoewel ik ruime ervaring heb als directeur op een basisschool en zelf mijn hele schoolcarrière op de Vrije School heb doorlopen, leek het mij waardevol om met meer afstand en doorgronding naar mijn werk en rol te leren kijken. In de opleiding ging het onder andere over het mensbeeld, een onderwerp dat Rudolf Steiner diepgaand heeft beschreven. Antropos betekent mens en sophia betekent wijsheid, samen vormt dit het woord 'antroposofie'. Dit concept ontstond in een tijd van polarisering, met de wens van Steiner om het oosterse en westerse mensbeeld te verenigen. Het streven naar een balans tussen deze twee perspectieven was essentieel, vooral gezien de maatschappelijke omstandigheden van zijn tijd. Steiner benadrukte daarbij dat "de mens in zijn totaliteit moet worden gezien, als een wezen dat niet alleen lichamelijk, maar ook geestelijk en sociaal tot zijn recht komt."De eerste Vrije School werd opgericht met als doel kansengelijkheid te bevorderen. Het was een school voor fabriekskinderen, die gelijke rechten hadden op een rijke opvoeding via onderwijs. Deze grondgedachte is helaas nog steeds relevant in onze tijd, waar polarisering en ongelijke kansen nu weer volop aan de orde zijn. Het is mooi om te zien hoe de Vrije School wereldwijd verbindend kan werken. Tegelijkertijd moeten we ons kritisch afvragen of we met de vaak homogene gemeenschappen op vrije scholen, onbedoeld andere groepen uitsluiten. Dit is wat mij betreft een belangrijk ontwikkelstuk voor veel vrije scholen, en zeker ook voor Vrije School Kleverpark.


Mijn persoonlijke mensbeeld is een combinatie van geestelijke, sociale en fysieke elementen. Ik geloof in energie en daarmee in meer dan we met het oog kunnen zien. Deze holistische benadering komt ook tot uiting in mijn leiderschapsstijl, die gekarakteriseerd wordt door de kracht van verbinding en samenwerking. De opleiding helpt mij om terug te komen bij mijn kernwaarden en mijn manier van leidinggeven te verdiepen. Als nieuwe directeur is het vaak lastig om tijd voor mijn eigen ontwikkeling te nemen. Elke dag dat ik niet op school ben, of het nu door het moederschap is, door externe afspraken of dus door een opleiding, voelt het alsof ik de school in de steek laat. Toch ben ik trots op mezelf dat ik deze keuze maak voor zowel mijn eigen groei als voor de school. Steiner benadrukte: "Een leraar moet in zichzelf kracht vinden om in de diepte van zijn innerlijke leven te spreken tot de ziel van de leerlingen." Zo voel ik mijn rol ook. Ik werk naast bouwend op kennis en ervaring ook graag intuïtief. Dat pakt zo vaak het beste uit.


Toen ik donderdag weer op school was, merkte ik dat ik een andere versie van mezelf kon zijn. Ik voelde dat ik ruimte kon nemen voor stilte, voor ‘zijn’ met elkaar, voor het proces van creatieve verwerking op teamniveau. Wanneer het lukt om deze ruimte te creëren, ontstaat er meer verbinding en kunnen ook processen binnen het team dieper worden verwerkt. Mijn drijfveer is altijd het geheel, nooit mijn eigen ego. Zoals Steiner zei: "Leiderschap komt niet voort uit een verlangen naar macht, maar uit een verlangen om een inspiratiebron te zijn voor anderen." De opleiding die ik doe kan mij wellicht helpen om te inspireren. Zodat we samen blijven groeien, vanuit verbondenheid en met ruimte voor ieder individu.


Met warme groet,
Maartje van den Heuvel, directeur

Veranderingen in ons team

Vertrekkende collega's


Mascha (administratie)

Met de komst van een nieuwe directeur is het soms zoeken binnen nieuwe samenwerkingen en rollen. Met Mascha zijn we in een dergelijk proces gekomen. In dat proces zijn we uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat Mascha nu beter past op een andere school van Ithaka, in Amstelveen. We verwachten dat ze daar met haar ervaring veel kan brengen. Het proces is in stroomversnelling gekomen en Mascha is momenteel aan het afronden. We hebben daarom inmiddels een vacature uitstaan. Tot we de nieuwe collega gevonden hebben, vangt Karoliina van Kennemerland de zaken op die anders blijven liggen. Wij danken Mascha voor haar inzet en betrokkenheid. Zij zal gemist worden!


Norma (kleuterklas)

Net voor de kerstvakantie hebben wij zeer onverwacht afscheid genomen van juf Norma. Helaas was er niet de ruimte om een afscheid met leerlingen, ouders of team te organiseren. De reden van haar vertrek ligt in de persoonlijke sfeer en kunnen wij helaas geen uitspraken over doen. Voorlopig valt Carla op maandagen en dinsdagen in, daar zijn wij heel blij mee.


Nieuwe collega's

Naomi Belle

In de vorige nieuwsbrief kon u al lezen dat we een nieuwe leerkracht in de school hebben: Naomi Belle. Zij zal op maandagen in klas 5 zijn en op dinsdagen de uren van Jurre vervangen in klas 6 als hij zich inzet als schoolopleider. Op woensdag wordt zij op diverse plekken ingezet. Daarnaast kunnen we haar incidenteel benaderen voor vervanging op donderdagen, daar zijn wij heel blij mee!


Saranne Rienstra

Deze maand is ook Saranne Rienstra gestart, in de rol van Interim IB-er.


Zieke collega's

Helaas heeft de griepgolf onze school bereikt. De afgelopen weken hadden wij ineens veel zieken en vaak hadden we geen vervanging. We werken er aan om beleid te maken waarmee niet steeds dezelfde klassen pech hebben en thuis moeten blijven. Daar hoort u later dit jaar van ons over.

Verder zijn er veel langdurig zieken bij ons op school. Gelukkig zijn zij ook allemaal weer gestart met re-integreren. Hierbij een update over hen:


Emma

Emma is momenteel aan het re-integreren bij de kleuters en gaat voorzichtig weer wat uren als leerkracht oppakken. Wij zijn heel blij dat Emma weer onder ons is.


Gwenn

Gwenn is momenteel aan het re-integreren, maar nog niet in de rol van leerkracht. Zij zal voorlopig nog beperkt op school zijn en alleen op de achtergrond werken. Dat kan zijn met kleine groepjes leerlingen en ook zal zij tijdelijk wat taken van Mascha overnemen.


Simone

Simone is momenteel aan het re-integreren bij Astrid in de kleuterklas, in eerste instantie in een assisterende rol. Simone is een zeer ervaren kleuterjuf. Als het mogelijk is willen we Simone laten opbouwen in de leerkrachtenrol, totdat Astrid met zwangerschapsverlof gaat. Dan kan Simone de dagen van Astrid ter zijner tijd overnemen.


Sanna

Sanna zal a.s. maandag starten met re-integreren in haar eigen functie als onderwijsassistent. Zij is aan het revalideren na een val en is fysiek nog beperkt, we bekijken met haar wat mogelijk is.


Wilfra

Wilfra is weer helemaal beter nadat zij herstellende was na een val. Heel fijn!

Vacatures


Wij hebben verschillende vacatures open staan. Wij zoeken:

  • een bevoegd vrije school leerkracht
  • een (ervaren en/of opgeleide) IB-er
  • een management assistent Managementassistent Vrije School Kleverpark Haarlem 0,4-0,6.

Alle vacatures vindt u op de website van Ithaka: vsithaka.nl/vacatures/vacature-overzichtMocht u iemand kennen binnen uw netwerk, zouden wij het fijn vinden als u deze persoon met ons in contact brengt.

Extra inzet in klas 2


In klas 2 werken we in de periode tot aan de voorjaarsvakantie met een aangepaste structuur. De 2e klas heeft helaas veel wisselingen in leerkrachten gehad de afgelopen tijd. Leon heeft daarbij voor continuïteit kunnen zorgen maar helaas is Simone uitgevallen en zal zij niet terugkeren in de klas.


Wij zien dat er behoefte is aan meer rust in de klas en aan meer differentiatie tussen verschillende onderwijsbehoeften. We hebben daarom Edith gevraagd om de rest van het schooljaar Simone te vervangen en gelukkig doet zij dat graag. Voor de periode tot de voorjaarsvakantie is collega Britta Neve ingeschakeld. Zij werkte als tweede klasleerkracht op de Rudolf Steinerschool en ondersteunt Leon met het voorbereiden en begeleiden van klas 2 onderwijs, waar hij nog onervaren in was. Ook werkt Britta net als onze onderwijsondersteuners extra met groepjes leerlingen uit klas 2. Dit maakt het mogelijk om in deze periode alle kinderen in kleinere groepjes op hun eigen niveau onderwijs te bieden.


Net als klas 3 en 4 gaat de klas ook werken met de Regenboogmethodiek, om de sociale cohesie in de klas te versterken.


Met ons hele team spannen we dus even extra in voor deze klas. We zijn heel trots op hoe we dit in korte tijd gezamenlijk kunnen realiseren!

Studiedagen

In eerdere nieuwsbrieven hoorde u van ons over het voornemen om een aantal extra studiedagen in te plannen in het lopende jaar. We hebben deze vraag aan de MR voorgelegd en zijn nog in gesprek met hen daarover. Zodra er uitsluitsel is, hoort u van ons.

Woning Annelotte


In de vorige nieuwsbrief gaf ik aan dat de toekomst van juf Annelotte op onze school onzeker is, omdat zij momenteel geen eigen woonruimte in de stad heeft. Haar huidige tijdelijke woning moet zij binnenkort uit. Heeft u tips voor een (tijdelijke of langdurige) woning, iemand die op reis gaat of een woning die tijdelijk leeg staat, laat het alstublieft weten. Wij willen Annelotte niet kwijt.

Ouderavond dinsdag 4 februari

Op dinsdagavond 4 februari ontmoet ik u graag op mijn eerste ouderavond voor alle ouders van de school. We gaan die avond met u in gesprek over wederzijdse wensen en verwachtingen voor de school de komende jaren.


Komt u ook?

Inloop 18.45, starten 19.00

Een kijkje in de kleuterklas: Drie Koningen


Een kijkje in klas 6: vormtekenen

Ingekomen stukken

Vakantierooster en studiedagen 2024-2025


Vakanties

VoorjaarsvakantieZaterdag 15 februari t/m zondag 23 februari  
MeivakantieVrijdag 18 april t/m maandag 5 mei 
(incl Pasen en Bevrijdinsgdag)
HemelvaartDonderdag 29 mei t/m zondag 1 juni
PinksterenZaterdag 7 juni t/m maandag 9 juni 
Zomervakantie Zaterdag 12 juli t/m zondag 24 augustus

Studiedagen

Maandag 23 juni Studiedag, geen les

Snelkoppelingen